Kasvussa tahto ja asenne ratkaisevat

Meillä oli jo ennen pandemiaa Ossi Ahdon ja Tuomas Kahrin kanssa mielestämme hyvä kirjaidea.


Kirja kertoisi siitä, miten kasvua on ihan oikeasti onnistuttu tekemään täällä Suomessa ja täältä käsin maailmalle saakka. 

 

Marco_Mäkinen_2

Kirjoittaja Marco Mäkinen on TBWA\Helsingin CSO, strategiaylipäällikkö, joka lukee tai kuuntelee 300 kirjaa vuodessa ja rentoutuu triathlonin parissa.

Tuntui, että kirjakauppaan ja kirjastoihin ei tarvittaisi enää yhtään kirjaa, joka kertoisi siitä, miten Steve Jobs teki sen, miten Elon Musk parhaillaan tekee siitä, tai miten kasvua pitäisi oikeaoppisesti skaalata viimeisimmillä Piilaakson opeilla. Mutta että voisi olla hyödyllistä ja virkistävää selvittää, että miten ihmeessä kasvua on tehty täällä susirajalla, pienellä kotimarkkinalla ja rajallisin resurssein. 

Idea oli jo siirtymässä toteutukseen, kun iski korona ja viikot, kuukaudet ja vuodet menivätkin sitten Teamsissä, Zoomissa ja jonkinlaisessa kiireen ja pienen paniikin lietsomassa koomassa. 

Samaan aikaan julkaistiin, yllätys, yllätys lisää kirjoja Steve Jobsista, lisää kirjoja Elon Muskista ja lisää kirjoja siitä miten Blizzscaling tehdään oikein. Mutta se meidän kirja, ei, ihme kyllä, kirjoittanut itseään. 

Kun tänä keväänä sitten vihdoin vähän helpotti, totesimme, että nyt tämä idea pitää heti toteuttaa, muuten se jää pöytälaatikkoon niiden kaikkien muiden hyvien kirjaideoiden hautausmaalle. 

Päätettiin nimi, Kasva tai kuihdu, hankittiin kustantaja, kiitos luottamuksesta Alma Talent, ja päätettiin näkökulma. Emme muistelisi vain omia urotekoja kasvun saralla, vaan haastattelisimme kovia kotimaisia kasvun tekijöitä. Emme kuvittelisi tietävämme kaikkea, vaan ottaisimme tosissaan selvää. 

Lopputulos oli meillekin silmiä avaava. Olimme toki omissa hommissa syrjäsilmällä huomanneet, että kasvu ja menestys ovat pitkälti korvien välistä kiinni. Mutta oli kyllä hätkähdyttävää ja samalla pirun innostavaa nähdä, miten keskeisessä roolissa psykologiset tekijät olivat näissä menestystarinoissa. 

Kaksi tekijää, jotka tulivat läpi kaikista haastatteluista ja jokaisesta yrityscasesta, olivat tahto kasvaa ja oikeanlainen kasvuasenne. Kovaa kasvua syntyi, kun perustajat ja omistajat tiesivät mitä tahtovat. Rakensivat tavoitteen, nimittivät toimitusjohtajan ja asettivat tavoitteet sen mukaan. Ei ole sattumaa, että yhtiöt, joissa pääomasijoittaja on mukana omistamassa, kasvavat keskimäärin 6 kertaa nopeammin kuin muut yhtiöt. 

Yhtä tärkeää oli oikeanlainen asenne. He eivät vain hakanneet päätään seinään, vaan kuuntelivat sen sijaan asiakkaita herkällä korvalla.  Muuttivat suuntaa ja kehittivät tuotetta tai ratkaisua nopeasti. 

He kaikki kiinnittivät paljon tavanomaista enemmän huomiota siihen, että he rakensivat brändiä. He olivat hyviä paitsi kehittämään tuotetta tai palvelua, myös kertomaan tarinaa sekä sisäisesti että ulkoisesti. 

Näin he onnistuivat hankkimaan parempia tekijöitä tiimiin, motivoimaan heidät jaksamaan ja myös hankkimaan sekä asiakkaita että rahoitusta enemmän ja nopeammin kuin tuntui järjellä ajatellen mahdolliselta. 

Näin olivat syntyneet kaikki Nokian jälkeiset kasvuraketit, Wolt, Oura ja Smartly. Niin syntyi Mustin ja Mirrin ihme. Ja niin luotiin omat toimialansa disruptoineet Swappie, Heltti ja Dottir. 

Huomasimme myös, että kasvuasenne oli siinä mielessä vähän niin kuin korona, että se tarttui ihmiskontaktissa. Kovat kasvun tekijät olivat usein olleet nuorena töissä firmoissa tai tavanneet ihmisiä, joilla oli kova tahto kasvaa ja asenne kohdallaan. 

Nämä tarinat kokosimme samoihin kansiin, jotta voisimme levittää tätä virusta eteenpäin. Kirja on kaupoissa nyt lokakuussa. 

Joten lukekaa ja kasvakaa. Tai voitte toki olla lukematta, mutta silloin on tietysti olemassa se pieni vaara, että kasvuinto kuihtuu ja se potentiaali, joka on olemassa, jää sodan, kohonneiden energiakustannusten tai jonkin muun tekosyyn jalkoihin.