Miltä näytti Cannes 2022? Parhaat caset paketoituna

Jäikö tämän vuoden Cannes-voittajiin tutustuminen kesälomien jalkoihin? Kaipaatko inspiroivaa starttia syksyyn tai materiaalia workshopeihin? Tästä artikkelista löydät Cannesin parhaat caset koottuna yhteen paikkaan.

 

16_9_Aapo

Kirjoittaja Aapo Kuortti työskentelee TBWA\Helsingissä luovana strategina, eikä ole ikinä käynyt Etelä-Ranskassa.

Ennen sukellusta voittajien maailmaan on hyvä muistuttaa, että markkinoinnissa luovuuden tulee kulkea käsi kädessä tuloksellisuuden kanssa. Luovuus on väline tuloksiin, eivätkä palkinnot ole itseisarvo. Cannes-palkituista töistä voimme kuitenkin saada ideoita omaan työhömme sekä nähdä etiäisiä tuloillaan olevista trendeistä.
 
TBWA:n Markus Nieminen perkasi taannoin Cannes-leijonien ja luovuuden yhteyttä Markkinointikollektiivin artikkelissa. Pyrkikäämme siihen, että seuraava suomalainen Cannes-voittaja on sekä luova mestariteos että pitkällä aikavälillä kaupallinen menestys.

 

Kolme keskeistä trendiä Cannesissa 2022.

1. Merkitykselliset yhteistyöt – ”Radical partnerships from unexpected teams.”
 
Cannesin voittajissa nähtiin tänä vuonna erityisen paljon eri toimijoiden välisiä yllättäviä yhteistöitä. Näin on mahdollista synnyttää jotain ainutlaatuista, johon kukaan ei olisi pystynyt yksin. Tällaisia caseja olivat esimerkiksi:
 
-   Pinatex: Ananaksen lehdistä tehtyä "nahkaa"
-   Will Always Be Me: Sairaus vie äänen, mutta sen voi tallettaa
-   One house to save many: Talo, joka kestää kaiken

 

2. Tulevaisuus on nyt – ”Brands are natively applying the new spaces: Web3. NFT. Blockchain. Metaverse. Deep Fake. AI. AR/VR. Virtual Influencers.”
 
Toisena keskeisenä trendinä nähtiin digitaalisten töiden rynnistys. Kauan hehkutetuista teknologioista moni on vihdoin saavuttanut tason, jossa brändit pystyvät ottamaan niitä sujuvasti käyttöön. Tekoälysovellukset kuten Midjourney ja Dall-E vain kiihdyttävät kehitystä, joten nähtäväksi jää, montako tämän osaston työtä nähdään ensi vuoden voittajissa. Tällä kertaa teknologiaa hyödyntäviä palkittuja töitä olivat mm.:
 
- Long Live The Prince: Menehtyneen nuoren herättäminen henkiin pelissä
- Decathlon: The Breakaway: Vankien pyöräilytiimi
- Backup Ukraine: Ukrainan taideaarteiden tallentaminen

 

3. Hassuttelu on palannut — “Audiences are craving some fun, joy and playfulness from brands, and brands delivered it this year.”
 
Kolmas trendi saa hymyn tekijöiden ja yleisön huulille. Viime vuosina markkinointiviestinnässä näkynyt aitouden ja realismin trendi on kääntymässä kohti huumoria ja leikittelyä. Kriisiaika ja leviävä ahdistus ovat saaneet tiettyjen kategorioiden toimijat sukeltamaan vastareaktiona syvälle huumorin ja dadan maailmaan.
 
- Thighstop: Kanansiipien loppuessa yritys vaihtoi nimensä ja tuotteensa reisiin.
- Nothing but Joy: Kiinan BMW:n häröily
- Escape From The Office: Applen reagointi yleiseen irtisanoutumisaaltoon

 

Näiden kolmen trendin lisäksi Cannesissa nähtiin myös muita teemoja, jotka ansaitsevat maininnan. Niistä osa on jo ennestään tuttuja, toiset taas hyvin käytännöllisiä painotuksia.
 
Bonus: Rohkeus ja purpose ajavat edelleen luovaa menestystä:
4. Rohkeutta kulkea vastavirtaan (mm. The Lost Class)
5. Purpose keskiössä (mm. Unfiltered History Tour)
 
Bonus: Käytännön toteutukset viedään yhä pidemmälle:
6. Ideoista otetaan kaikki irti (mm. Whopper Heist)
7. Ideoista tehdään mahdollisimman pitkäikäisiä (mm. Lu From Magalu)
 
Bonus: Voittajissa näkyy myös, että:
8. Bisnesajattelu on seksikästä (mm. Draw Ketchup)
9. Paikalliset työt voittavat (mm. Cadbury Celebrations)
 
Ps. Jos olet kuten me, eikä tämä kooste vielä sammuttanut inspiroivien töiden nälkääsi, löydät kaikki viime vuosien Cannes-voittajat täältä: We Love The Work More