TikTok Awards palkitsi Euroopan parhaan

TikTok palkitsi eurooppalaisia brändejä ja toimistoja marraskuun lopussa Amsterdamissa. Grand Prix –finaalissa mittaa toisistaan ottivat eri alueiden osakilpailuissa Greatest TikTok -kategorian voittaneet työt. TikTok Awards järjestettiin tänä vuonna ensimmäistä kertaa.

 

jukkis-1

Kirjoittaja Jukka-Pekka Syrjäaho työskentelee TBWA\Helsingissä sisältöstrategina ja kuuluu kirjakerhoon, joka viettää kymmnenvuotisjuhlaansa.

Pääpalkinto, Greatest TikTok Europe -titteli, meni tänä vuonna Italiaan elektroniikkaketju Unieurolle, jonka hahmon ympärille humoristisesti toteutettu kampanja “The Clerk” hurmasi kansainvälisen tuomariston. Voittaja ja finalistityöt ovat nähtävillä TikTokin koonnissa täällä.

TBWA\Helsingin Head of Social and Content Maria Kuutsa istui kisan pohjoismaisessa tuomaristossa ja kävi läpi keräämiään oppeja Katselukerroista kassavirtaan – tuloksia TikTokista -webinaarissamme aiemmin syksyllä. Eurooppalaiset finalistityöt ovat hyviä esimerkkejä monista tuomaroinnissa tehdyistä havainnoista:

 

Suunnittele alustan ehdoilla:

- Finalistityöt olivat alustalle tyypillistä (usein lo-fi) sisältöä, eivät mainoksia

- Kiiltokuvamainen tuotanto loisti poissaolollaan

 

Hyödynnä sisällöntuottajia:

- Useat finalistit sekä voittaja olivat käyttäneet TikTok-natiiveja sisällöntuottajia tai vaikuttajia tuotannoissa
- Sisällöt ovat uskottavampia, kun tuottaja tuntee alustan luonteen

 

Muista yhteisö:

- Vuorovaikutus käyttäjien kanssa oli keskeisessä asemassa useissa töissä
- Yhteisön ääni näkyy ja kuuluu, kun sisältö kehittyy vuorovaikutuksen myötä


Tartu ajankohtaisiin aiheisiin:

- Moni finalisti oli tuonut oman näkökulmansa alustalla ajankohtaisiin ilmiöihin
- Pelkkien TikTok-trendien ohella brändit osallistuvat myös laajemmin puhuttaviin aiheisiin


Tulokset puhuvat puolestaan:
- Konkreettiset kaupalliset tulokset, kuten kasvu brändimittareilla tai myynnissä olivat kautta linjan finalistitöissä erittäin vahvoja
- TikTok onkin myös näiden töiden valossa toimiva kanava tuloksellisuuteen

 

TBWA\Helsinki shortilla Pohjoismaiden kisassa

Tukholmassa marraskuun alkupuolella järjestetyssä osakilpailussa mukana olivat pohjoismaiset työt, joita paikallinen tuomaristo palkitsi kolmessa kategoriassa: Greatest Creative luoville toteutuksille, Greatest Performance parhaalle taktiselle kokonaisuudelle sekä kaikkien entryjen joukosta valittu pääpalkinto, Greatest TikTok. Alueittain palkittu Greatest TikTok jatkoi euroopanlaajuiseen finaaliin kisaamaan koko alueen pääpalkinnosta.

TBWA\Helsinki oli mukana kilpailussa kategoriassa Greatest Creative. Asiakkaallemme Whimille toteutettu kampanja pääsi viiden shortlistatun työn joukkoon yhdessä Netflixin ja McDonald’sin kaltaisten brändien kanssa. Kampanjassa tartuttiin ajankohtaisiin trendeihin kekseliäästi brändin omalla tyylillä, joka oli tehnyt tuomaristoon vaikutuksen. Kaikki pohjoismaiset shortlistatut työt löytyvät TikTokin koonnissa täällä.